Flyseteavgiften blir diskutert nær sagt over alt. Før jeg skulle inn i et møte ble det høylytt hevdet fra en av møtedeltakerne at denne avgiften hadde vi råd til å betale. Jeg spurte da at hvis avgiften var så ubetydelig, hva forventet han da av nedgang i utslipp?
Ingen svar. Forsiktig prøver jeg å fortelle at dette ikke er problemstillingen, men at det er RyanAir som nekter å kreve inn avgiften av sine passasjerer (Rygge flyplass).
Jeg foreslo at vi kanskje skulle fokusere på å redusere utslipp i stedet for å avgiftsbelegge. Det ser ut til at politiske partier som i en årrekke kun har fokusert på økte avgifter for å få ned utslippet, har fått stort gjennomslag og troverdighet. Andre viktige tiltak som å fokusere på oljefyring i næringslokaler og privatboliger, tungtrafikk inkl. busser, rutebåter, cruiseskip, vedfyring, kollektivtrafikk og anleggsmaskiner er stort sett glemt. Kun forslag som gir klingende mynt i felleskassa blir prioritert. Da står vi dessverre igjen med avgift for dieselbiler og flyseteavgift. At dieselbiler med EURO 6 er langt mer klimavennlige enn bensinbiler er glemt.
Forurensningen blir altså som før eller øker.
Dette må være trist for alle de som ønsker en renere hverdag pga helseproblemer. Politikere og særlig partiledere bør til en viss grad tallfeste sine mål og la andre etterprøve disse målene. Bare slik kan vi se effekten av tiltakene. Forslag som omfatter så mange mennesker og arbeidsplasser må tallfestes og etterprøves. Noe annet er helt useriøst.
Problemet med flyseteavgiften er ikke avgiften, men at den ikke gir redusert utslipp.