Det er grunn til å spørre. Går vi tilbake noen år da det ikke var noen konkurranse mellom flyselskap var det bare de velbeslåtte som kunne koste på seg en slik luksus. Billetten Oslo-London tur-retur kostet i 1983 kr. 4.990,-. Tar vi hensyn til pengeverdien blir dette over 10.000 kr i dag. Så ble det konkurranse, først med Colorair som politikerne tok knekken på. Deretter kom Ryanair og Norwegian. Billettprisene gikk drastisk ned. Mange som ikke vokste opp på 60- 70- 80-tallet forstår ikke dette.
Jeg vil ikke tilbake til tiden da en flybillett Oslo-København tur-retur kostet over 10.000,- pr. person i dagens kroneverdi. Dagens unge synes å ta det for gitt at en weekend utenlands til en rimelig pris er en selvfølge. Sterke krefter vil ha slutt på at allmenheten, du og jeg, skal ha tilgang på rimelige flybilletter. De vil tilbake til tiden da få hadde råd til å reise pga billettprisen, det gir færre avganger og mindre utslipp.
Når en partileder uttaler at det er en bonus at Ryanair legger ned på Rygge og at 1000 mister jobben, så forstår vi hvor langt noen er villig til å gå for at du og jeg ikke lenger skal ha mulighet for å kunne reise med fly.
At 10.000-vis av mennesker mister sine flyavganger spiller åpenbart ingen rolle.
Jeg frykter tilstander hvor politikere skal bestemme nordmenns reisemuligheter og hvem som skal få lov til å fly hvor til og fra Norge.
Dette handler ikke bare om 88 kroner, men mye mer. De fleste av Ryanairs passasjerer fra Rygge må booke sine reiser med andre flyselskap. Da øker etterspørselen samtidig som tilbudssiden er redusert med ett flyselskap. Gjett hva som skjer med billettprisene!